Mit tegyünk, ha depressziós tüneteket észlelünk magunkon vagy hozzátartozónkon?

Ebben az esetben minél előbb keressük fel házi-, iskola-, vagy üzemorvosunkat, a védőnőt vagy valamilyen elérhető pszichiátriai, mentálhigiénés tanácsadást vagy rendelést, mert a depressziós tünetek gyógyíthatóak, még akkor is, ha valamilyen valóságos dolog természetes következményeinek tűnnek (pl. ha valamilyen nagyon rossz történik velünk.)

Ha hozzátartozónkon/barátunkon észleljük a fenti tüneteket, próbáljuk őket is haladéktalanul a fenti módon segítséghez juttatni. Nem érdemes arra várni, hogy a tünetek maguktól elmúljanak, vagy majd "az idő meggyógyítja őket" (pl. egy súlyos életesemény után), mert erre kicsi az esély, és hamarabb megjelennek a depresszió szövődményei.

Hogyan segíthetünk magunkon, ha depressziósak vagyunk?

Az első és legfontosabb: Ne vonakodjunk segítséget igénybe venni. Az alábbiak nagyon hasznosak, de nem pótolják a kezelést. A kezelést saját tevékenységünkkel is kiegészíthetjük az alábbiak szerint:

1. Ne tartsuk magunkban a dolgokat. Bármi rossz történik velünk, kapunk egy rossz hírt, vagy valami nagyon felzaklat minket, próbáljuk meg elmondani ezeket akár többször is egy hozzánk közel álló embernek, és beszéljünk bátran az érzéseinkről is! Ez segíthet abban, hogy újra és újra átéljük és átgondoljuk a fájdalmas élményt, esetleg sírjunk utána egy jólesőt, hogy kibeszéljük érzéseinket és gondolatainkat, és levezessük a felgyülemlett feszültséget. Ez része a tudat természetes öngyógyító mechanizmusának.

2. Próbáljunk meg mozogni: lépjünk ki a négy fal közül, sétáljunk nagyokat. Ez segít fenntartani fizikai állóképességünket, és talán jobban is alszunk tőle. Ha nem érezzük magunkat képesnek arra, hogy dolgozzunk, próbáljunk meg helyette valami mást - házimunkát, akár valami nagyon egyszerűt, pl. cseréljük ki a villanykörtét, vagy valami hasonlót, ami része mindennapi tevékenységünknek. Ez segíthet abban, hogy eltereljük a figyelmünket azokról a fájdalmas gondolatokról, amelyek csak még depressziósabbá tesznek. Talán egy kicsit kevésbé szerencsétlennek fogjuk magunkat érezni.

3. Együnk tartalmas, kiegyensúlyozott étrendet, még akkor is, ha nincs kedvünk enni. Különösen a friss gyümölcsök és zöldségek ajánlatosak. Sok depressziós lefogy, és kevés vitamint vesz magához, ami még rosszabbá teszi a dolgokat.

4. Ne próbáljuk meg alkoholba fojtani bánatunkat! Az alkohol, bár rövid távon oldja a szorongást, hosszú távon még depressziósabbá tesz. A túl sok alkohol elterelheti a figyelmet a depresszió legyőzésének tényleg hatékony módszereiről. És egyébként is káros az egészségre.

5. Ha nem tudunk aludni, vigyázzunk arra, hogy gondolkodásunk ne szűküljön csak a nem alvásra. Este miközben fekszünk, és nem jön álom a szemünkre, ne erőltessük az elalvást, inkább nézzünk tévét, vagy rádiózzunk, és lehetséges, hogy egyszer csak azt vesszük észre, hogy már szendergünk, és egyáltalán nem aggodalmaskodunk az alváson.

6. Emlékeztessük magunkat arra, hogy depressziósak vagyunk - és hogy ez egy olyan dolog, ami nagyon gyakori, nagyon sok ember végigszenvedte már, és hogy úgy, mint ezek az emberek, mi is ki fogunk gyógyulni belőle, még akkor is, ha ezt most egyáltalán nem így érezzük. A depresszió utólag lehet egy hasznos tapasztalat vagy élmény, amelynek átélése sok embert erősebbé tesz, és segíti őket abban, hogy sokkal hatékonyabban küzdjenek meg bizonyos dolgokkal, mint előtte. Bizonyos helyzetek és kapcsolatok sokkal tisztábbnak tűnnek majd a depresszió után, és talán erőt meríthetünk ezekből a tapasztalatokból ahhoz, hogy olyan fontos döntéseket és változásokat hozzunk létre az életünkben, amelyeket korábban elkerültünk. (Fontos azonban, hogy nagy változtatásokat akkor tervezzünk csak, ha már jól vagyunk!)